(( Mencari Spirit Yg Hilang - Review 'Sang Murabbi' ))

"Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negeri kau sambangi
Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan Firman tuhanmu
Terik matahari tak surutkan langkahmu
Berhujan badai tak runtuhkan azzammu
Ragakan terluka tak jerikan nyalimu
Fatamorgana dunia tak silaukan pandangmu
Tak silaukan pandangmu"


*************************************************************************************

“Kalau gak mau jadi pegawai pemda, lu mau kerja jadi apa sih”
“Mamat ngajar aja Bu”
“Gak Lepas tu omongan dari dulu. Sampai sekarang pengen jadi guru aja. Gak kepengen jadi orang berharte”
“Guru itu justru hartenya banyak . Ngasih ilmu aja kerjaannya. “
“Ya udah. Jadi guru juga gak apa sih, bagus. Asal satu, Jangan Korupsi.

*************************************************************************************

“Abi minta maaf ya Nai. Akhir-akhir ini Abi sibuk banget. Jadi gak sempat ngobrol ama kamu dan ama anak-anak. “
“Ya, udah resiko Bi, jadi istri anggota DPR”
“Kau senang Abi jadi anggota DPR”
“Biasa aja. Tapi Ummi lebih senang jadi istri Abi yang dulu”
“Kenapa?”
“Tuh, rambut abi pada putih semua. Mikirin negara ya?”
“Ada yang lebih berat Nai, mikirin ummat”

*************************************************************************************

“Tapi afwan ya bi, jangan marah. Saya masih bingung besok masak apa. Uang yang abi kasih udah abis."
“mmhm…Kalau uang udah abis, kita minta aja lagi sama Allah”
“Kan Allah kasihnya sama abi, jadi saya mintanya sama abi”
“Kalau uang udah abis Nai, itu berarti rejeki udah mo datang lagi. Kayak sumur aja. Kalau sumurnya kering, berarti ujan udah mo datang. “
“Abi lagi gak punya uang ya ?”

*************************************************************************************

Saya faham kita memulai merintis dari awal. Dari tidak mempunyai apa-apa dan ketika perlahan-lahan kehidupan mulai membaik. Alhamdulillah. Tetapi saya lihat banyak diantara pemimpin ummat ini, lupa ustadz. Apa gerangan yang membuat dunia ini menjadi lebih menarik dari pada dakwah itu sendiri . Dan kita sudah lihat itu. Apakah ini , ini yang dikehendaki oleh perjuangan kita selama ini dengan pengorbanan kami para ibu di belakang, saya yakin bukan untuk itu ustadz. Pedih hati ustadz melihat …iman kita ini dipertaruhkan itu dikalahkan hanya oleh jabatan dan harta ustadz

*************************************************************************************

Kiranya sudah dua bulan movie ‘Sang Murabbi – Mencari Spirit Yang Hilang’ mula dikeluarkan. Namun, ana baru semalam selesai menonton kisah ini.

Sebuah filem yang dapat menaikkan semangat dalam perjuangan da’wah ini. InshaAllah, jika tidak sekarang, hasil usaha kita selama ini dapat dirasai oleh generasi akan datang. Semoga setiap dari kita bertanggungjawab akan tugas berda’wah kepada sesama sahabat iaitu saling ingat-memperingati ataupun kepada non-Muslim.

Perjuangan da’wah ini takkan mudah. Rasulullah sendiri pernah merah padam menahan marah apabila seorang sahabat bertanyakan mengapa Allah tidak memenangkan umat Islam. Inilah ujian namanya. Iman manusia takkan teruji jika tiadanya ujian. Ujian itu kan sebagai tarbiyyah dariNya. Mendidik hambaNya untuk meningkatkan tahap keimanan. Namun jika tewas, boleh menyebabkan semakin jauh dariNya.



Satu sedutan dari filem ‘Sang Murabbi’ :

*************************************************************************************

Seseorang :
Ustadz, gimana nih? Teman-teman udah pada kendor semangatnya. Kalau kita ketemu nggak pernah ngomongin pengajian lagi. Yang diomongin soal ekonomi… politik… Gimana dong, tadz?!

Ustadz Rahmat :
Akhi, antum mesti sabar dan ikhlas. Antum tahu monyet?

Seseorang :
Ya, tahu Ustadz. Tapi bukan ane kan monyetnya?

Ustadz Rahmat :
(Tersenyum) Ada ceritera, seekor monyet nangkring di pucuk pohon kelapa. Dia nggak sadar lagi diintip sama tiga angin gede. Angin Topan, Tornado sama Bahorok. Tiga angin itu rupanya pada ngomongin, siapa yang bisa paling cepet jatuhin si monyet dari pohon kelapa. Angin Topan bilang, dia cuma perlu waktu 45 detik. Angin Tornado nggak mau kalah, 30 detik. Angin Bahorok senyum ngeledek, 15 detik juga jatuh tuh monyet. Akhirnya satu persatu ketiga angin itu maju. Angin Topan duluan, dia tiup sekenceng-kencengnya, Wuuusss…. Merasa ada angin gede datang, si monyet langsung megang batang pohon kelapa. Dia pegang sekuat-kuatmya. Beberapa menit lewat, nggak jatuh-jatuh tuh monyet. Angin Topan pun nyerah. Giliran Angin Tornado. Wuuusss… Wuuusss… Dia tiup sekenceng-kencengnya. Ngga jatuh juga tuh monyet. Angin Tornado nyerah. Terakhir, angin Bahorok. Lebih kenceng lagi dia tiup. Wuuuss… Wuuuss… Wuuuss… Si monyet malah makin kenceng pegangannya. Nggak jatuh-jatuh. Ketiga angin gede itu akhirnya ngakuin, si monyet memang jagoan. Tangguh. Daya tahannya luar biasa.

Ngga lama, datang angin Sepoi-Sepoi. Dia bilang mau ikutan jatuhin si monyet. Diketawain sama tiga angin itu. Yang gede aja nggak bisa, apalagi yang kecil. Nggak banyak omong, angin Sepoi-Sepoi langsung niup ubun-ubun si monyet. Psssss… Enak banget. Adem… Seger… Riyep-riyep matanya si monyet. Nggak lama ketiduran dia. Lepas pegangannya. Jatuh tuh si monyet.

Nah, akhi. Tantangan dakwah seperti itu. Diuji dengan kesusahan… Dicoba dengan penderitaan… Insya Allah, kita kuat. Tapi jika diuji oleh Allah dengan kenikmatan, ini yang kita mesti hati-hati. Antum mesti sabar… ikhlas… Ingetin terus temen-temen antum, jangan seperti monyet…

*************************************************************************************

Pengajarannya di sini, ujian tidak diberi melalui kesusahan sahaja, namun juga melalui kesenangan. Biasanya, ujian kesenangan sering membuatkan kita terleka lantas mampu melencongkan kita dari jalan da’wah secara perlahan-lahan. Berhati-hatilah, sahabat!

Yaa Muqollibal Quluub, Tsabbit quluubanaa ‘alaa diinik wa ‘alaa to’atik (Wahai Yang Membolak-balikkan Hati, teguhkan hati kami di atas agamaMu dan ketaatan kepadaMu)

Website Sang Murabbi : [ link ]

Mengenai langganan VCD/DVD filem ini, rujuk : [ link ]



*************************************************************************************

Sumber :

Zul3 Multiply - Petikan 'Sang Murabbi'

Alimmahdi - Jangan seperti monyet

Azwarti - Mencari Spirit Yang Hilang

Hasdiputra - Mencari Spirit Yang Hilang

5 Tindakbalas²:

(( 3 Hari Yang Sibuk.. ))

Agak sibuk beberapa hari kebelakangan ini.

Khamis, 4 Ramadhan 1429H, mengikut naqib ana ke program kesedaran Palestin 'Revolusi Ummah' di Sekolah Menengah Al-Islah, Sungai Petani. Alhamdulillah, sambutan daripada pelajar di sana agak menggalakkan. Ana bertolak bersama naqib ana seawal jam 6.40 pagi bersama seorang pelajar Master rakyat Palestin di UUM, Naji.

Bahan presentation beliau agak menarik dan sangat memberi kesedaran. Sepanjang program, ana sempat merakamkan beberapa 'shot' menarik untuk dikongsi bersama.


Karya kreatif pelajar Al-Islah

Pameran yang menarik...

Menarik jugak, tapi ghanimah zaman dahulu mane ade senjata api kan??

Booth jualan barang-barang Palestin

Ceramah Palestin oleh naqib ana

Pelajar Al-Islah bergambar bersama penceramah

*************************************************************************************

Jumaat, 5 Ramadhan 1429H, ana dan sahabat seperjuangan, dengan kerjasama Kolokium Pusat Islam UUM telah menganjurkan 'Bengkel Penghayatan Sirah' yang disampaikan oleh ikhwah dari UK, akhi Rashdan. Banyak fakta baru yang dapat dikutip oleh peserta. Tambahan pula, penerangan yang disampaikan sungguh mantap ditambah dengan persembahan Multimedia dan interaktif. Bengkel ini mirip 'Ini Sejarah Kita' dan bahan-bahan juga digunakan dari modul tersebut. Bezanya, bengkel ini di'compress'kan kerana dibuat dalam masa satu hari sahaja.

Peserta didedahkan mengenai sejarah Islam dari zaman jahiliyyah, dakwah Rasulullah di Makkah dan juga Madinah. Seterusnya, zaman Khulafaa' Ar-rasyidin, era Bani Umayyah, Bani Abbassiah, Turki Uthmaniyyah dan seterusnya era selepas kejatuhan khilafah Islamiyyah (kini). InshaAllah, ana akan cuba untuk berkongsi sedikit input yang didapati bersama pembaca sekalian dalam posting lain.


LDK : Peserta khusyu' mendengar penerangan fasilitator

Beberapa persoalan yang diberikan untuk membuka minda peserta di samping berkongsi pendapat.

Akhi Rashdan sedang memberikan penerangan (Kelakar dengar dialog Sultan Salahuddin dengan tenteranya masa nak mengangkat kapal)

Peserta mendengar penyampaian dengan begitu bersemangat

*************************************************************************************

Sabtu (hari ini), 6 Ramadhan 1429H, menerima kunjungan ikhwah dari KL. Kami berkongsi idea di samping memohon beberapa bantuan seperti training dan sebagainya. Di samping berbincang, kami turut berbuka puasa bersama-sama supaya dapat mengeratkan ukhuwwah antara satu sama lain.


Akh Amirul sedang menyampaikan presentationnya

Saling berkongsi maklumat 'sharing' serta mencatat agenda-agenda penting


*************************************************************************************

Demikianlah serba sedikit aktiviti ana yang sempat dicatatkan. Semoga jalan perjuangan ini ditempuhi dengan sabar dan tabah. Ujian demi ujian, bukan melunturkan semangat tetapi mengentalkan semangat agar lebih berkobar-kobar demi menegakkan kebenaran, inshaAllaah..

Dan semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna buat diri yang lemah ini..

P/s - bandingkan dengan Perang Badar. Mereka berperang dalam keadaan berpuasa, di bawah panas terik. Kita yang berjuang 'menuntut ilmu' dalam air-cond pun kadang-kadang mengeluh letih kerana berpuasa. Setandingkah kita dengan mereka? Renungan untukku yang masih lalai...

Link berkaitan : Ramadhan 2 Zaman

2 Tindakbalas²:

(( Ramadhanku dan Ramadhan Mereka ))

(Tulisan yang ditebalkan merupakan lirik nasyid ‘Ramadhan Dua Zaman’ oleh kumpulan ‘The Zikr’)

*************************************************************************************

Ramadhan satu nasib tak serupa, Peluangnya sama natijah berbeza

Alhamdulillah, ganjaran dan keberkatan Ramadhan yang dikurniakan Allah sama dengan zaman Rasulullah. Namun, natijah (kesan) nya amat berbeza. Madrasah Ramadhan benar-benar mendidik jiwa sahabat Nabi untuk bermujahadah dan mengislahkan diri. Tapi ana, astaghfirullaah.. Masih lagi lalai. Ibadah masih lagi cupui-cupui (buat ikut dan = mana yang sempat). Sungguh rugi..


“Sesungguhnya telah hadir bulan Ramadhan, bulan berkat, Allah telah mewajibkan ke atas kamu berpuasa, dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup rapat pintu neraka dan ditambat para syaitan, Di bulan ini terdapat satu malam yang terbaik dari seribu bulan. Sesiapa yang tidak berusaha mendapatkan kebaikan-kebaikannya sesungguhnya dia rugi.”
(( Hadis riwayat Ahmad dan An-Nasa-i ))

Tindakan : Perbaiki lagi. Manfa’atkan hari yang masih tersisa. Masih lagi di level ‘Rahmah’ dalam bulan Ramadhan (sepertiga yang awal)



Ramadhan mereka gemilang cemerlang,
Mukmin berjasa di awal zaman,
Ramadhan kami malang terbuang,
Mukmin berdosa di akhir zaman

Penghayatan Ramadhan di zaman Rasulullah sangat berlainan dengan zaman ini. Mereka mempergunakan Ramadhan yang hanya menjengah sebulan dalam setahun dengan sebaiknya. Nampaknya ana pun belum lagi menghayati Ramadhan ini sepenuhnya. Masih lagi mempunyai masa kosong yang diisi dengan aktiviti yang kurang berpahala. Ubahlah sikap wahai diri... Rugilah, bulan ni ganjaran ibadah dilipatganda Allah..

“Demi masa, sesungguhnya manusia benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali
orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati dengan
kebenaran dan nasihat menasihati dengan kesabaran”.
(( Surah 103, Al-'Ashr : Ayat 1-3 ))

Tindakan : Fahami ibadah Ramadhan dengan sebaiknya. Uruskan masa dengan baik. Lupakah, setiap masa itu akan ditanya di akhirat kelak??


Mereka gembira kerana kedatanganmu,
Kami gembira dengan pemergianmu

Umat terdahulu gembira dengan ketibaan Ramadhan. Sedangkan ana, gembira dengan pemergian Ramadhan, sibuk menghias dan mencantikkan rumah untuk menyambut Syawal. Layakkah?? Mereka khuatir andai Ramadhan yang dilalui ialah Ramadhan yang terakhir dan menyambut Syawal sekadarnya. Sedang ana, sibuk membuat persiapan Syawal, yang tidak pasti layak atau tidak untuk menyambutnya.. Tidakkah malu untuk menyambut hari kemenangan dengan ibadah yang tidak seberapa??

Tindakan : Hidupkan Ramadhan dengan amal ibadah. Di samping itu, bermujahadah untuk menjauhi sifat-sifat mazmumah dalam diri.. Ya Allah, bantulah hambaMu ini..


Malam mereka meriah disimbah nur al-Quran,
Tapi malam kami muram berkabung dengkur

Gelap malam mereka diterangi dengan nur Al-Qur’an, qiyaamul layl dan zikrullah. Sangatlah rugi jika dihabiskan dengan dengkuran. Malam zaman ini tidaklah secerah mereka walaupun diterangi dengan lampu-lampu yang canggih tapi hakikatnya malam ini ‘mati’. Tiada usaha mempertingkatkan amalan.

Tindakan : Hidupkan malam dengan qiyaamul layl, solat dan sebagainya. Takkan menghabiskan sebahagian Ramadhan dengan tidur?? Ya Allah, temukanlah hambaMu ini dengan malam yang lebih baik dari 1000 bulan itu...


Mereka berlumba mengejar maghfirah
Tapi kami lesu di buru nafsu
Hati mereka bercahaya di gilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa

Di bulan penuh barokah ini, mereka berlumba-lumba mencari keampunan dariNya. Hati mereka bercahaya ibarat digilap dengan taqwa dan tawadhu’ padaNya. Ana masih lagi menunggu masa untuk memohon ampun dan memperbaiki diri. Masih lagi dibuai nafsu dan dosa. Layakkah diri ini menyambut Syawal?

Tindakan : Banyakkan beristighfar, memohon keampunan. Suburkan sifat tawadhu’, ikhlaskan hati dalam beribadah. InshaAllah, akan bertemu dengan kemanisan ibadah agar hawa nafsu tidak menguasai diri.


Takbir mereka takbir kemenangan
Hadiah mujahadah sebulan ramadhan,
Takbir kami lesu tak bermaya
Tanda kalah lemah tak berdaya
Puasa sekadar lapar dan dahaga

Syawal menjelma, takbir berkumandang tanda kemenangan. Takbir yang sebenarnya berhak untuk mereka yang benar-benar mujahadah di sepanjang Ramadhan dalam menentang hawa nafsu. Mereka yang layak bergembira masih mengatakan mereka tidak layak menyambut Syawal. Jika Ramadhan ada award, confirm, ana boleh dapat anugerah yang corot (last!).

Tindakan : Menunjukkan banyak lagi yang perlu diperbaiki. Berusahalah ke arah Ramadhan yang lebih berkualiti. Tingkatkan keazaman untuk istiqamah dalam ibadah walaupun Ramadhan telah pergi. Nikmatilah Ramadhan sebelum ia berlalu pergi..


Puasa antara latihan dalam mendidik jiwa dan nafsu. Persiapkan diri menyambut Ramadhan dengan meriah seperti mana sebelum ini kita menyambut hadirnya Syawal. Mulakan dengan menghayati pengertian ihyaa’ Ramadhan, seterusnya mengaplikasikan sepanjang Ramadhan. Akhir sekali, kekalkan dan istiqamah. Semoga Madrasah Ramadhan benar-benar mendidik jiwa-jiwa Mukmin.

Wahai Muhammad Bashir bin Zulkifli, mulakannya dari sekarang....


Inspirasi penulisan ini berdasarkan : [ link ]