(( Mukhayyam KRJ - 30 Mei-1 Jun ))

Hampir 5 hari tak online. 3 hari ana berada di Lata Celak, Baling untuk membimbing adik-adik dari Kelab Remaja JIM.

Hari pertama,
bertolak dari Sekolah Al-Azhar bersama Ustaz Syahir, akh Hatim, akh Fadhli dan beberapa ikhwah lain kira-kira jam 0830. Mengambil akh Syahid di Pendang dan akh Izuan di Kuala Ketil. Selesai pembahagian kumpulan, fasi-fasi membantu peserta memasang khemah dan memasak. Syahid membuat resepi baru 'bendi goreng' yang pelik tapi sedap, huhu.
Petang itu, ketika Team Building, peserta dan fasi mengharungi sungai yang berarus kuat kira-kira 750m. Selepas itu, setiap kumpulan diminta membuat logo atau tugu sebagai simbol kumpulan masing-masing.

Hari kedua,
ber'junggle trekking' dari kawasan perkhemahan ke kawasan air terjun Lata Celak. Perjalanan mengambil masa kira-kira 25 minit. Alhamdulillah, persekitaran yang kering mengurangkan risiko didatangi pacat, hehe. Tiba di khemah kira-kira jam 1230 dalam keadaan yang agak letih. Selepas zohor, peserta membuat persediaan untuk Malam Nurani Interpreatasi Seni (MANIS). MANIS diadakan pada sebelah malam, sebelum aktiviti Masiirul Lail.

Hari ketiga,
aktiviti 'explorace' bermula jam 0900 hingga 1230. Selepas zohor, majlis penutup diadakan. Tempat pertama dimenangi oleh Fly Emirates, diikuti oleh Celak Warrior dan Bestari. Semua peserta dan fasi menerima cenderahati berupa penanda buku daripada urusetia.

Alhamdulillah, kerjasama yang mereka berikan agak memberangsangkan. Semoga dapat diadakan lagi pada masa akan datang.

p/s - takde idea nak tulis panjang-panjang laa...