Coretan Cuti

Semester baru telah berjalan kira-kira seminggu.

Alhamdulillah, bersyukur kerana masih lagi diberi kesempatan untuk menimba ilmu dan menikmati kehidupan. Insya Allah, semester baru ini, azam saya ialah hendak mempunyai anak sendiri.

Heh?

Ha.. Bukan anak biasa, anak usrah la (atau dipanggil mad'u).. Sebelum ni cuma usrah tumpang je, menjadi co-naqib kepada naqib saya untuk slot usrah junior. Kali ni, saya perlu responsible pulak, 'menyantuni' junior baru (ajak kepada Islam) untuk bersama dalam menegakkan Islam.

Alhamdulillaah, sepanjang cuti yang lepas, tidak berlalu dengan sia-sia. Banyak program yang saya hadiri sehinggakan kawan sekampung tanya ke mana saya pergi. "Tak balik kampung ke?" diorang tanya.

Tamrin Tarbiah Nasional (TiTiaN'09)

Program pertama yang saya hadiri ialah tamrin nuqaba (3 hari) yang banyak memberikan input bagaimana untuk membawa halaqoh, persediaan seorang naqib dan hala tuju dalam tarbiah. Program ini dihadiri oleh siswa dari seluruh Semenanjung Malaysia rasanya, seronok jugak dapat berjumpa kawan-kawan baru. Dari Taylor College, UNITEN, UIAM, USIM, IPPPP, USM, UiTM dan lain-lain (maaf kalau ade yang tertinggal).

Balik ke rumah, sempat pergi ke satu program katibah (qiamullail) dan dapat jugak banyak input-input baru. Antara pengisian yang saya ingat ialah mengenai 'jiddiyyah' iaitu bersungguh-sungguh dalam amal islami. Panjang kalau nak explain, insya Allah lain kali saya bentangkan di blog ini.

Mukhayyam Intensif Siswa Siswi Islah Zon Utara (MIZU) 2009

Hujung bulan Jun, saya pergi pula mukhayyam intensif yang berlangsung sehingga 2 minggu. Ramai kawan cakap, "eh lamanya mukhayyam, tak boring ke?" Hm saya tak kisah je, yang penting dapat eratkan ukhuwwah, dapat jumpa kawan baru dan yang penting sekali dapat tambah input baru dalam dakwah serta mengukuhkan diri menjadi da'i yang tabah serta kental. Dua minggu je, bukan lama. Korbankan masa cuti untuk sesuatu yang lebih manfaat, bagi saya lebih baik. Walaupun saya terpaksa mengorbankan dua 'reunion' sekolah. (Sekolah masa Form 1 dan sekolah Form 2 - Form 5) Insya Allah, kalau diberi keizinanNya, reunion seterusnya saya akan cuba hadiri.

Peserta Ikhwah MIZU2009


Banyak slot yang menarik seperti Perkasa yang melibatkan aktiviti lasak iaitu berkayak dan wall climbing. Ada juga slot 'Dakwah Masyarakat Kampung'. Kami menziarahi masyarakat kampung sambil bermesra dengan mereka. Kumpulan saya menemuramah sebuah rumah dan meng'interview' sket sorang pakcik. Kami tanya tentang masalah mat rempit. Pakcik ni jawab "mat rempit ni eloknya letak diorang dalam satu tempat tertutup biar diorang gaduh dan bunuh sesama sendiri" dan "kalau jumpa motor diorang ni, pakcik bakar je". Huhu agak ganas 'violent' jugak pakcik ni. Sehari sebelum last, ada slot 'Dakwah Masyarakat Majmuk' kat Pekan Jitra. Saya dan seorang ikhwah sempat temuramah beberapa orang Cina dan kebanyakan mereka tidak tahu mengenai Islam. Tapi yang bestnya, ada sorang yang minat tentang Islam dan kami dah bagitau cara untuk hubungi institusi yang boleh bagi bantuan kepada mereka. (seperti Hidayah Center, PERKIM dan IPSI)

Training on Trainee Dakwah Masyarakat Majmuk

Dan terakhir sekali, 27 Jun lepas saya sempat pergi ke Training on Trainee Dakwah Masyarakat Majmuk. Program ni anjuran bersama beberapa NGO Islam iaitu PERKIM, YADIM, ABIM, JIM (Jamaah Islah Malaysia) dan KUIN (Kolej Universiti Insaniah Alor Star). Disampaikan oleh Bro Kamarudin dari IPSI (Islamic Propagation Society International) Boleh rujuk sini. Alhamdulillah, slot mantap! Sebelum tu di mukhayyam, sudah ada slot 'Dakwah Masyarakat Majmuk', maka saya takde la kekok sangat, cuma skill untuk sampaikan dakwah kepada Non Muslim ni kena gilap sket la. Ditambah pula saya tidak pernah sekolah kebangsaan dari kecil. Lepas tu pulak sekolah semua lelaki masa Form 2 sehingga Form 5.

Ada slot bengkel, dan saya kena jadi presenter kepada group saya. Segan jugak, dah la ramai pelajar lain yang berkopiah dan berbaju lengan panjang, saya dengan t-shirt je.(tak penting pun pakaian ni, yang penting tutup aurat! - kena ubah persepsi ni) Insya Allah, bro Kamarudin akan buat lagi slot 'Dakwah Masyarakat Majmuk' ni kat UUM pada 24 dan 25 Julai ni. Tak sabar rasanya.

Insya Allah, dengan bekal ilmu yang baru, diharapkan akan membuah menjadi amal dan tidak terperuk dibiarkan begitu sahaja.

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
[ Surah ke 61, Ash-Shoff : Ayat 2 - 3 ]

2 Tindakbalas²:

testing...123... ha3 berjaya!... jadi org first ltk komen lps blog nih dibaik pulih... buat ar sjrh skit...

[ ibnuhasbullah ]

insya Allah. Fakta baru heh..