Penerusan Tarbiah Junior

Alhamdulillah semalam check e-mel, ada sorang junior daftar sistem halaqoh bawah saya.

Dan siapa sangka, Allah hendak mempertemukan.

Gambar kredit google


Rupanya junior tu ialah junior di matrikulasi saya, Kolej MARA Kuala Nerang (ringkasan - KMKN). Mesej dan tanya bila dia free, lepas abis kelas pagi saya, 'Keusahawanan IT', saya sempat online sekejap di Pusat Komputer(kawasan awam untuk penggunaan wireless). Dalam pukul 11 pagi, kelas dia habis dan kami berjumpa. Saya mengajaknya makan tengahari dan sambil tu sempat berta'aruf lebih mengeratkan ukhuwwah.

Masa tu baru tau dia lepasan KMKN. Alhamdulillah, nampaknya dia berpotensi untuk dimasukkan dalam sistem halaqoh.

Kelas seterusnya pukul 12 tengahari sehingga 2 petang, 'Produksi Video Digital'. Sementara menunggu pensyarah, saya membuka laptop dan memeriksa emel dan blog.

Subhaanallaah. Ada lagi sorang pulak baru daftar. Terus cepat-cepat save nombor hp mad'u kedua ni. Kebetulan satu kolej, insya Allah senang nak jumpa nanti, bisik saya dalam hati.

Lepas solat zohor, saya cuba hubungi dan ajak untuk minum. Dari perbualan saya dengannya, basic agama dia mungkin banyak, yela, SMKA kat utara (dirahsiakan negeri mana). Tapi rupanya dia daftar sebab kawan dia kata wajib, dan lepas dia tanya saya dan tahu yang tidak wajib, mukanya macam menyesal. Erm, rasa macam nak tipu je kata wajib untuk junior, tapi tak baik la kan..

Kebetulan, dia minat bola. Mungkin boleh guna peluang minat yang sama dengan saya untuk memudahkan saya 'menyantuni' mad'u ni. Lagi satu, dia minat pasukan dan pemain yang sama dengan saya (rahsia jugak tak mau bagitau hehe). Yela, setiap mad'u ada karenah masing-masing. Kena pandai ambil hati la. Tak boleh semua guna cara dan approach yang sama. (Macam dalam entry kungfu panda, rujuk sini)

Macam junior saya dari KMKN tu, kebetulan jugak dia minat bola tapi saya tak banyak sembang bola sangat sebab masa di KMKN dah aktif dengan surau. So, saya lebih banyak tanya perkembangan di KMKN dan yang berkaitan.

Oh, ya, halaqoh kami akan berlangsung kira-kira 2.30 petang esok (pukul 2 ada discussion assignment). Nampaknya, kena bersedia dengan cerita-cerita menarik untuk menarik minat mereka. Nak pilih cerita apa ya? Bola sepak ok kot..?

Semoga Allah permudahkan segalanya esok..