Sebu

“Erm, sedapnya kek ni!” kata Din.

“Yela, tapi sikit la plak. Kalau banyak, kan best!” balas Mad pula.

“Eeerrkk. Alhamdulillah..” ujar Megat sambil bersendawa.

“Ana pernah dapat hadiah kek ni. Lepas tu ana makan banyak-banyak.” Tambah Afiq.

“Bestnye! Kalau la ana dapat jugak..” Mad mencelah dengan girangnya.

“Hm, tak jugak..” Afiq bersuara kembali.

“Kenapa pulak? Mesti la best kan? Dah la sedap. Dapat makan banyak-banyak pulak.” Mad bertanya kembali.

“Sebu.” Afiq menjawab.

“Sebu?” semua tertanya-tanya.

“Pernah tak antum makan makanan yang antum suka banyak-banyak?”

“Pernah sekali.” Mad menjawab.

“Apa yang enta rasa lepas tu?”

“Huuu.. Tak larat dah. Lepas tu cam hilang selera nak makan benda tu untuk beberapa minggu kot.”

“Haa.. Tahu pun. Camtu gak macam semalam, enta pulun tilawah banyak-banyak. Tapi hari ni suara pun dah serak, lepas tu malas dah pulak kan?”

“Hehee..”

“Nafsu manusia ada hadnya. Sebab tu, dalam sesuatu perkara, jangan dibuat berlebih-lebihan. Nanti datang rasa jemu. Begitu juga dalam ibadah.”

“Dalam ibadah pun camtu?”

“A’ah. Pernah dengar kisah sahabat Rasulullah yang nak puasa tak nak berbuka?”

“Pernah.”

“Camtu la kita dalam beribadah. Ada masa kita ibadah, tapi tanpa berlebih-lebihan sehingga menyebabkan badan kita exhausted. Lepas tu, muncul pulak rasa kemalasan. Sebabnya, dah buat banyak-banyak sebelum ni. Yang sebenarnya, sepatutnya buat walaupun sedikit, tapi berterusan.”

“Macam dalam sukan, untuk menaikkan fitness seseorang, bukan boleh secara mendadak. Hari ni berlari pusing padang 10 pusingan, esok pusing 20 pusingan terus. Badan kita tak boleh ‘catch-up’. Kalau hendak tingkatkan pun, biar lah bertahap. Hari ini 10 pusingan, lusa baru tambah jadi 11 pusingan. Minggu depan baru tambah pula jadi 12 pusingan.” Tambah Din yang sememangnya sentiasa menjaga kecergasan dan tahap fitnessnya dengan berjoging.

“Hmm, betul kata Din tu. Kalau dalam dakwah pulak, tidak boleh pulak terlampau menumpukan pada tarbiah sahaja, tanpa melakukan aktivisme. Tetapi juga, tak boleh hanya tumpu aktivisme, sehingga mengabaikan tarbiah. Kedua-duanya perlu seiring. Tawaazun.”

“Tawaazun?” Mad terpinga-pinga mendengar istilah yang tidak pernah didengarinya sebelum ini.

“Megat, cerita sikit.” Afiq meminta.

“Seimbang.”

“Seimbang?”

“Seimbang dalam dakwah. Namun seimbang bukanlah pada kuantitinya. Tapi seimbang pada tahap keperluan. Kalau orang tu masih baru, digalakkan untuk tumpukan pada tarbiahnya. Namun, bukan tarbiah pada teori sahaja tau. Tarbiah juga pada amal. Dan kemudiannya baru lah kita menggalakkan untuk mengaplikasikan amal tersebut dengan lebih tersusun melalui aktivisme.”

Adakah seimbang maksudnya mesti sama?
“Oh, cam tu. Baru ana teringat. Dulu zaman Rasulullah, Abu Dzar terus je pergi isytiharkan keIslamannya pada penduduk Mekah.”

“Ish, tu bukan aktivismelah!” celah Din.

“Habis tu?”

“Sahabat-sahabat cuba melakukan amal sebaik sahaja mereka mendengarnya. Dan kemudian mereka konsisten dengannya. Cuba bayangkan, jika Al-Qur’an diturunkan sekaligus?”

“Hmm.. Kalau turun sekaligus, pada bulan Ramadhan, konfem la, nak kene puasa, solat, bayar zakat terus.. Mesti macam berat je rasanya..”

“Sebab tu kena ada tadarruj..”

“Tadarruj?” Mad menyampuk lagi.

“Bertahap-tahap. Dalam beramal, pun macam tu. Macam lari pusing padang tadi. Hari ini baca 1 muka surat Al-Qur’an. Esok 2 muka surat pula. Nak kekalkan 2 muka surat sampai minggu depan, lepas tu baru tambah jadi 3 muka surat, terpulanglah. Yang penting, istiqamah. Bukan baca satu juzu’ hari ni, minggu depan baru nak baca lagi.” Afiq menjelaskan.

“Dan satu lagi, tentang tawaazun tadi. Kalau tarbiah je, maksud ana, nak dapat pengisian tarbiah aje, nak program berbentuk ruhiah je, tapi takde aktivisme, sudah tentu kita tak hadapi masalah. Bila kita berkomunikasi dengan masyarakat melalui aktivisme, kita akan mengenali masalah, dan cuba mencari jalan penyelesaiannya. Dan, tarbiah kita bukan menuntut amal untuk diri, tapi juga untuk masyarakat. Sebab tu adanya aktivisme.” Din menambah.

“Tapi juga, tak boleh hanya aktivisme sahaja tanpa tarbiah. Lama-lama, akan jadi exhausted. Ibaratkan kereta yang tidak diganti minyak pelincir (minyak hitam) nya. Sudah tentu lama kelamaan, kereta itu akan menghadapi masalah dan tidak boleh bergerak. Begitulah manusia. Jika aktivisme sahaja, tanpa tarbiah, akhirnya sampai satu masa, dia akan ‘burn out’, keletihan, dan akhirnya mungkin futur atau putus asa dengan dakwah.” Megat menerangkan dengan panjang lebar.

Bermain dan belajar. Tarbiah dan aktivisme.
“Semoga enta dapat faham sedikit sebanyak penerangan dari kami yang tak seberapa ni. Ingat ya, balancekan aktivisme dan tarbiah. Kalau terlebih fokus aktivisme, cepat semput. Terlebih fokus tarbiah, enta akan jadi kakak tua, hanya tau teori, tapi tak manifestasikan dalam amal. Dalam sirah, setiap sahabat yang ditarbiah akan terus berada di medan melaksanakan amal, mengikut kapasiti masing-masing. Amal aktivisme jugalah yang memacu agar tarbiah itu tidaklah nampak ideal, tapi realiti.” Afiq mengakhiri penerangan.

“OK, jomlah, dah nak Isya’ ni. Mari kita bersiap ke surau.”

“Ana sakit perut plak. Antum gerak dulu ya.”

“Itulah, tadi baru lepas makan nasi dengan kuih. Lepas tu makan kek pulak.”

“Ye la, lain kali ana kurangkan makan banyak-banyak..”

~ Manifestasikan Tarbiah Dalam Aktivisme ~

4 Tindakbalas²:

tawazun..ngehe.

great entry.keep it up!=)

kahfi8 said...

[ Serikandi Islam ]

santai dan berdialog lebih mudah difahami.

ade bakat tulis cerpen tak? heh ~

Atiq-chan said...

menarik!!
tawaazun + tadarruj= X SEBU ^^

Anonymous said...

menarik~
betul2
pernah baca,slh satu punca futur= memaksa-maksa diri utk lakukan ibadah
nnt naik sebu, x best dah rasa~

mohon copy utk smpanan~