(( Tanda Allah Cintakan HambaNya ))

Setiap hari, macam2 ni'mat yang kita rasai. Macam mana leka sekalipun hambaNya terhadapNya, Dia yang Maha Esa tidak pernah lupakan hambaNya. Dan adakalanya Allah memberi tanda kecintaannya pada kita dengan beberapa cara :


Allah menjaga kita dari kelalaian dunia

Dia tak akan membiarkan dunia memakan dan menguasai hambaNya. Jika kita dapati diri kita 24 jam mengingati Allah, maka itu tanda-tanda cinta Allah.

Allah menjadikan hambaNya seorang yang Soleh

Jika kita dapati diri kita menuju kesolehan, walaupun sedikit demi sedikit, itu membuktikan kecintaanNya pada kita. Sebagai contoh seorang muslimah yang tidak bertudung tetapi mereka mula memakai anak tudung, maka ia sedang menuju kesolehan. InshaAllah, hidayah akan sampai padanya sehingga dia memakai tudung yang benar-benar menutup aurat.

Allah memudahkan untuk memahami ilmu agama

Ini adalah rentetan dari menuju kesolehan. Kita akan bertambah faham mengenai ilmu agama. Mula2 kita tidak tahu mengenai tajwid, kemudian mempelajarinya. akhirnya kita sudah dapat menghafaz sebahagian ayat-ayat dan surah dari Al-Qur'an. Bagi yang sudah ada asas-asasnya pula, Allah akan memberi kemahuan untuk memperbaiki ilmu-ilmu agama yang ada dan menambahkannya.

Allah mencampakkan ketenangan dalam hati

Setiap perkara dan musibah yang menimpa, hati kita tidak pun berasa gusar ataupun marah. Sedikit pun tak mengeluh walaupun kesusahan yang menimpa cukup memedihkan.


Allah memudahkan untuk melakukan ketaatan

Allah akan memudahkan dan melorongkan kita untuk berbuat kebaikan.

Allah memberikan kesulitan untuk melakukan maksiat

Apabila kita merasa ingin melakukan maksiat, Allah akan memberi kepayahan untuk menujunya. Ini dapat menghindarkan kita dari mendapat dosa.

Allah memberi Husnul Khatimah (Pengakhiran hidup yang baik)

Allah akan menutup hidup seseorang hambaNya dengan amalan soleh. Hal ini sangat penting kerana detik2 terakhir itu yang dikira dalam menentukan destinasi kita di sana nanti. Sangatlah rugi bagi orang yang selalu beramal soleh tapi mati dalam keadaan yang bergelumang dalam maksiat. (Na'uzubillaahi min zaalik!)

Semoga kita semua menjadi hamba yang dicintaiNya...

*Dikupas dan diolah semula dari buku 'Hati Sebening Mata Air' terbitan Aqwam oleh Amru Khalid.

1 Tindakbalas²:

Banyak mata yang terbuka,dan banyak pula yang terpejam memikirkan persoalan yang telah berlalu dan atau akan berlaku..tinggallah rasa duka semampumu,kerna memikul beban duka boleh membuatmu gila..kelmarin Tuhan menolongmu,percayalah!!esok pun DIA akan tetap menolongmu...-imam syafie