Untukmu Syabaab – Episod II

Pemuda Kita

Mari telusuri sedikit kisah Pak Hassan. Dapatkah kamu teka apakah satu bentuk kesatuan yang pernah diwujudkan ketika beliau berumur sekitar belasan tahun? (11 atau 12 tahun)

Pastinya, jika kita pada waktu itu, hanya sekadar mewujudkan ‘kelab Dragon Ball’, kelab komik dan sebagainya. (ada yang tak nak mengaku?) Tapi, lihat apa yang Pak Hassan lakukan! Beliau mewujudkan ‘Kelab Amar Ma’ruf Nahi Munkar’!

Nah, dapatkah kita sedar apa yang memandunya sehingga begitu sekali? Kerana sedar akan tanggungjawabnya! Inilah pemuda yang berfikir. Inilah pemuda yang dinamik.

Hari ini, pemudanya lesu dan lembik. Pelbagai serangan sudah masuk ke minda. Bermula dari rumah sendiri! Televisyen, movie, malah komputer. (jika tidak digunakan dengan jalan yang betul) Perkara-perkara inilah yang menyibukkan pemuda sekalian. Bermula dari kecil, tarbiah TV benar-benar meresap sehingga ia menjadi satu kemestian kepada setiap keluarga untuk memilikinya. (bukan hendak salahkan TV, tapi kerana tiada pengawasan dalam rancangan yang dipertontonkan, selain daripada tiada kesedaran dari ibu bapanya)

Bayangkan pada suatu peperangan (tak ingat peperangan apa), seorang sahabat yang baru berusia belasan tahun (tak capai 15 rasenye) menangis-nangis sebab nak pergi berjihad. Kalau kita? Menangis agaknya, sebab kena tinggalkan rumah, kena keluar berjihad. Tapi itulah pemuda yang berfikir. Berfikir, dan bijaksana. Bijak ‘sana’ maksudnya bijak di sana iaitu di akhirat. Mati bukan benda yang hendak ditakutkan, tapi satu yang menjadi idaman.

Ini bukan untuk merangsang kamu pergi mengangkat senjata. (jihad bukan hanya mengangkat senjata - sila perbetulkan definisi sebenar jihad) Tapi ialah untuk membangkitkan jiwa yang tertidur. Kamu (pemuda Islam) ibarat singa yang terlupa cara mengaum, dibesarkan dengan suasana rusa, sehingga kamu bertempiaran lari ketika dikejar oleh serigala. Potensi sebenar kamu lebih, tapi kamu bazirkan di tempat yang tidak produktif, menyebabkan Islam sangat rugi.

Musuh-musuh Islam bekerja keras siang dan malam sebelum Islam benar-benar jatuh. Mereka tahu, jika mereka menyerang kita dengan fizikal, mereka pasti akan kalah. Tapi mereka menjalankan serangan pemikiran kepada kita. Lantas, kita dapat lihatlah apa yang terjadi selepas itu. Tika ini, mereka hanya membiarkan sahaja, lantaran kita yang hanya ‘kosong di dalam’. Luarnya Islam, tapi masih tersumbat dengan jahiliah dalam hati. Mereka memomokkan supaya kita merasa kerdil. Kerdil untuk bersuara atau apa sahaja. Lihatlah, pemuda hari ini.

Masih lagi keanak-anakan. Putus cinta menangis. Tengok artis terkeluar dari saingan pun menangis. Tapi kalau ulama’ meninggal langsung tak rasa apa-apa. Saudara kita yang mempertahankan Al-Quds, langsung tidak diambil peduli.

Begitulah, berjayanya musuh Islam mencabut perasaan persaudaraan antara kita. Sehinggakan yang dulunya, disebut pemuda Islam, gentar lah musuh Islam. Tapi kini tidak lagi.

Mereka bukan setakat boleh mengacah-acah kita, malah boleh menghina kita, dengan sistem hidup yang mereka aturkan untuk kita. Identiti Islam hanya tinggal pada kad pengenalan sahaja. Atau boleh dikatakan gah pada luaran, tapi dalamnya tidak punya ruh yang mempunyai semangat.

Video ihsan youtube hiday



~ Ruhbaanun fil layl, wa fursaanun fin nahaar ~

1 Tindakbalas²:

Alhamdulillah,gaya penulisn yg lbih bsahaja dan sampai,,

hakikatnya inilah realiti remaja Islam skrg,sbb itu perlunya gerakan2 dakwah BUKAN hanya dlm bntuk usrah(orang selalu gusar tiada sahabat mahu menyertai usrah,menyertai ceramah) tapi dakwah perlu diintegrasi dlm semua benda,semua aktviti.
Main bola,bersukan,berkhemah,melancong.

Islamisasi kan hidup kita,dan bantu islamisasikan hidup mereka. Inilah tugas utama para du'at dlm waqi' skrg