Laungan yang Kosong??

Aku bukanlah orang yang layak memperkatakan hal ini.

Seingat aku, pernah kudengar dari seorang ikhwah yang berkata,
"ana tak percaya kat antum,
selagi antum tak kahwin,
bekerja dan mempunyai anak."
Ya, sekarang ini, ujian dan cubaan yang mendatang amatlah sedikit. Ujian sebenar akan dihadapi ketika semua itu (yang di'bold'kan di atas) sudah dilalui. Waktu ini, kita mungkin masih boleh bertahan. Tapi waktu itu, kadang-kadang boleh tergelincir juga ke lembah ke'futur'an. (istilah baru hehe)

Mendengar sesuatu yang nampak hebat dan besar, bukan untuk mendatangkan rasa gerun atau takut di dalam hati, tetapi untuk menambahkan intensiti (kemahuan) untuk mempertingkatkan diri. Justeru itu, tika inilah saat untuk kita mula bersedia. Maka, persiapkanlah dengan sentiasa rela untuk berkorban apa jua. Harta, masa dan tenaga. Hatta jiwa sekali pun.

Bukan hanya slogan-slogan yang terpampang di status fb, di entry blog atau di YM sekali pun. Ingin aku peringatkan, kita ini golongan yang beramal. Justeru, sinergikan amal itu seiring dengan kata-kata kita. Terjemahkan ucapan dan slogan-slogan yang kita lemparkan itu menjadi tindakan di medan amal dengan penuh ikhlas. Ingatkah kamu ayat kedua dan ketiga surah As-Soff??
"Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah
kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu
kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah
bahawa kamu mengatakan apa-apa
yang tidak kamu kerjakan."
Dan kamu yang masih duduk memerhati,
janganlah masih menunggu! Barisan ini tidak menunggu mereka yang masih berehat-rehat. Jangan dikau kesalkan apabila barisan ini sudah berangkat, tika itu baru kamu mahu terhegeh-hegeh membuat persiapan. Atau menunggu apabila kemenangan itu hampir tiba dan pasti, baru kamu mahu menyertai. Sungguh besar selagi kerugian yang kamu alami.

Seterusnya, kamu yang masih lalai dan leka!
Buangkan sifat keanak-anakanmu! Sesungguhnya musuh Islam telah lama membelenggu pemikiranmu, hingga kamu yang sepatutnya berjiwa singa menjadi seperti kijang yang jinak! Kembalilah bertaubat dan memohon keampunan dariNya yang Maha Pengampun. Sesungguhnya Dia sangat menyukai orang yang bertaubat. Ingat, tiada pilihan lagi bagimu. Jika kamu menolak Islam, bererti kamu memilih selain Islam, dan selain Islam itu, sudah pasti tidak benar dan menjerumuskan kamu ke dalam azab neraka. Na'uzubillaah!

Kalian yang sudah bersama di jalan ini,
kemenangan itu pasti akan tiba. Masanya sahaja yang tidak kita tahu. Teruskan bekerja! Pedulikan bisikan-bisikan yang hanya berdesiran di tepi telinga. Hanya orang yang mempunyai banyak masa lapang sahaja yang sempat mengkritik kerja orang lain.

Dan ingat! Jalan ini tidak mudah. Tidak menawarkan kesenangan, malah kerehatan. Kerehatan kita, hanya di Jannah. Jika kau mahukan kerehatan di dunia, silalah melengahkan diri dari barisan ini. Jika sebaliknya, bersedialah kamu dengan pengorbanan! Jiwa, harta, masa dan tenaga. Hingga kita mencapai kematian paling mulia!

~ Kobarkan Azam, Mencapai Matlamat ~