(( Muzakarah Pembangunan Mahasiswa : Misi Mengembalikan Da’wah di UUM ))

Segala Puji Bagi Allah, ana dapat menghadiri muzakarah ini petang tadi.

Pada mulanya ana diminta hadir sebagai wakil dari Kumpulan Pembimbing Islam Pusat Islam tetapi nama ana telah diletakkan sebagai wakil Sahabat Da’wah dan Penerbitan Pusat Islam. Walau apapun, kedua-duanya tetap berkaitan. Muzakarah yang diadakan bagi membincangkan program kerohanian ini telah diadakan dalam dua bahagian. Bahagian pertama kira-kira jam 1000 hingga 1300 yang membabitkan staf-staf Pusat Islam, pensyarah Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) serta staf-staf UUM.

Ana menghadiri Bahagian Kedua yang membabitkan Exco MPP, wakil Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Dewan Penginapan Pelajar (JPPDPP), Rakan Masjid, Kelab Pembimbing Islam, Kelab PERKIM, Urusetia Perancangan Korporat dan juga Sahabat Da’wah dan Penerbitan. Objektif muzakarah ini ialah dalam membangunkan institusi da’wah dalam UUM yang lebih mantap. Perlunya peningkatan dan pengemasan dalam program-program kerohanian bagi melahirkan Mukmin yang Professional. Turut dibincangkan ialah perancangan aktiviti bagi masa akan datang.

Pada mulanya, Pengarah Pusat Islam, Prof Madya Dr Shukri B Ahmad meminta semua yang hadir agar bercakap dan memberi pandangan. Akan tetapi, masa tidak mengizinkan. Alhamdulillah, kesemua pihak memberikan respons yang sangat baik. Tidak kira dari kalangan pelajar mahupun pihak Pusat Islam sendiri.

Antara perkara yang dibincangkan membabitkan krisis gejala sosial yang semakin meruncing, terutama sekali masalah ‘couple’ dan berdua-duaan. Agak lama juga topik ini dibahaskan, untuk mencari jalan pencegahan dan pembasmian. Antaranya ialah menubuhkan Unit Pencegah Maksiat.

Akan tetapi memang sukar untuk melaksanakan kerana perlunya pemantauan yang kerap. Apatah lagi, perkara ini mungkin menimbulkan rasa tidak puas hati pelajar yang kurang faham agama. Sangat terpegun apabila mendengar pengalaman staf Pusat Islam, Ustaz Usamah yang rajin meronda UUM selepas Isya’. Beliau menggunakan pendekatan Ikhwanul Muslimin dengan cara mendekati golongan-golongan ini dan bertanyakan pandangan mereka. Beliau turut mengadakan ‘follow-up’ terhadap golongan ini dengan mengajak berjumpanya pada lain masa. Malah, cara ini dilihat lebih berkesan apabila kebanyakan pelajar yang pernah berjumpanya insaf.



Go forward young Muslims,
wherever you are.
Go forward young Muslims,
whoever you are.
Press forward and forward
to the light of ALLAH.


Flyers

Cara lain yang turut dibangkitkan ialah dengan mengedarkan pamplet atau risalah ringkas kepada ‘couple-couple’ ini. Teknik ini mengingatkan ana pada cara penyebaran Kristian seperti di US. Di sana, ‘flyers’ mengenai Kristian ini sangat tersebar luas malah di kampus sendiri. Diedarkan dari bilik ke bilik, malah turut diberikan penerangan ringkas seperti penjual barangan langsung pula. Ana rasa cara ini boleh dilaksanakan. Apatah lagi, Kelab PERKIM telah mempunyai pengalaman mengIslamkan penduduk orang Asli. Mengapa tidak dilakukan pada siswa siswi UUM?

Perkara lain yang dibangkitkan termasuklah penyelarasan program kerohanian antara Dewan Penginapan Pelajar (DPP), wajibkan solat jemaah terutama Subuh, Maghrib dan Isya’, dan beberapa perkara lain.

Islamisasi

“Program-program yang dijalankan tidak semestinya bengkel kerohanian, kursus atau ceramah. Banyak pendekatan lain yang boleh dilakukan. Tembusi semua aspek, baru ada Islamisasi. Sukan dan hiburan, antara aspek yang boleh diketengahkan untuk menarik pelajar ke masjid,” begitu lebih kurang ucapan dari Ustaz Usamah.



Islamisasi. Penyerapan nilai-nilai Islam sebagai jalan hidup, dari apa yang ana faham. Pendapat dari seorang sahabat pula, 'to instill islamic concept as a way of life to all students and staffs in the effort to be benefit individual for ummah' (menyerap nilai-nilai Islam sebagai jalan hidup pada pelajar dan staf dalam usaha untuk menjadi individu bermanfaat pada ummah). Istilah ‘Mukmin Professional’ mungkin sesuai.

Logik dan bernas juga. Dalam sukan, wajibkan peserta menutup aurat dan berpakaian sopan. Terapkan konsep ‘bermain kerana Allah’. Bersukan untuk menyihatkan badan, menjalin silaturrahim dan membentuk kerjasama. Bukankah Islam itu syumul?

Mari sama-sama fikirkan alternatifnya!



"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung."
(( Surah 3, Ali ‘Imran : Ayat 104 ))