(( Nasyid Yang Metal?? ))

PadaMu ku serah segala
Hatta sepenuh jiwa raga
Hanya Kau Yang Maha Pemurah
Meredakan hati yang gundah Ya Allah

PadaMu ku serah segala
Perasaan yang melara
Engkaulah yang punyai cinta
Membawaku ke puncak nasuha

*
Ku kesali kealpaan diriku
Ku tangisi kesilapan lalu
Walau pun sekali takkan ku ulangi

Ya Allah tuhanku bantulah hambamu
Jangan biarkan diriku terus dibelenggu
Ampuni dosaku terangi hatiku
Izinkan ku kembali ke jalan redhaMu

Tiada lain yang ku harapkannya
Kasih sayangmu tuhan
Membawaku kerimbun keampunan
Ya Allah padamu ku serah segala

(ulang dari *)

**************************************************************

Begitulah bait-bait 'Nasuha' dendangan Mestica, dalam album terbaru mereka, BADAR 313. Ana baru dua hari dapat dengar, copy dari sahabat. Agak banyak menampilkan muzik yang keras, suatu kelainan yang mungkin menyebabkan 'kening terangkat' masa mula2 dengar, hehe. Berikut adalah review dari sebuah blog.

**************************************************************

TERBALIK?? Itu persoalan pertama aku pabila dapat je CD Mestica 313 ni. Bukan apa, cuma inlay cover CDnya diletakan secara terbalik. Satu idea menarik. Hasil kerja Zaidi (Dizai_ner) pada cover cam beselah, superb dan dan luar biasa. Mestica berposing sempoi je dlm gambar cover… jom, check out lagu2 nya pula!

Segalanya Milik Mu: Bermula yakin dengan pop balada yang agak baik. Sekali dengar, melodinya dah dapat tangkap. Memang sedap. Chorus ada sedikit sound gitar distortion. Boleh dikatakan melodi seperti lagu ni adalah melodi trademark original Mestica.

Hurul Ain: Feel Arab dengan sedikit (tak sampai 10% pun) lenggok dangdut. Lagu yang mempunyai groove yang boleh kata sedap jugaklah. Kira oklah tu.

Nasuha: Balada yang sungguh sedap. Lagu pasal taubat. Aku pilih lagu ni sebagai killer song. Tapi aku tak berapa nak setuju lagu yang sedap camni pakai dram programming je. Tapi kira boleh la diterima. Dan lagu ni memang sedap! Melodi terus melekat 100% dalam otak aku…good job!

Seruan: Uihhh, intro cam nak jadi band Queen je, sebelum masuk part yang muziknya agak pop+funky. Melodi dia ok.

Wajah Suci: Lirik dari Kak Ikin(Ana Muslimah). Terdiam kejap aku dengar dan baca lirik lagu. Sedih. Pasal buang bayi. Arghhh… Lagu yang best, tapi lirik dia mendalam dan sapa yang mendalaminya pasti sedih dan leh menangis. Kenapa? Fikir sendiri….

Muhammad Al-Huda: Lagu Arab dengan muzik pop. Kali ni programming muziknya agak kaku dan macam cukup makan jer….

Mimpi Yang Indah: Ni betul punya kuat irama popnya. Sekali lagi programming muzik keras. Hmmm…boleh diterima

Badar 313: Gothic Metal kegemaran aku! Cam dengar lagu ‘epic metal’ ala band luar negara seperti Kamelot, Symphony X atau Evenesence pun ada. Gitar distortion berat gila! First time dgr nasyid dibikin camni. Cayalah!

Kesimpulan: Album yang seimbang diantara lagu yang ‘easy listening’ dan yang berat. Beberapa elemen pelik turut dijumpai, tapi itulah Mestica, penuh dengan kejutan dan experimentasi yang tak diduga. Nilaikan sendiri!

info dari: [[ link ]]



Komen Ana : Dulu ana minat lagu-lagu 'keras' camni. Tapi sekarang ni dah tak dengar lagu2 camtu, sebab semuanya berkisar pada cinta, cinta, cinta dan cinta. So ana pilih nasyid yang rancak sikit. Lagipun ana time dengar nasyid, suka bernasyid sekali, hehe. Album ni sangat cepat untuk diingati bagi ana.

Rujukan Tambahan : Lihat [[ link 1 ]], [[ link 2 ]] dan [[ link 3 ]]