(( Serulah ke Jalan Tuhanmu...!! ))

Pernahkah antum mengajak rakan-rakan non-Muslim (sama ada di tempat kerja, tempat belajar atau jiran) untuk mengikut Islam? Di sini ana ingin kongsi sebuah artikel yang telah ana edit :

Mengajak manusia ke jalan Allah ta’ala merupakan perkara yang sangat mulia. Allah ta’aala menyebutnya sebagai “ucapan yang paling baik”. Namun tidak banyak muslim yang mahu dan sanggup melakukannya. Pada umumnya, seorang muslim dihalangi oleh seribu satu alasan untuk tidak melakukannya. Ada alasan yang sangat umum iaitu ”nanti si non-muslim itu tersinggung”. Itulah sebabnya Allah ta’aala membekali kita dengan firmanNya:

”...dan berdebatlah (beradu hujahlah) dengan mereka dengan cara yang baik.”(( Surah 16, An-Nahl : Ayat 125))

Artinya, Allah ta’aala Maha Mengetahui bahawa sangat mungkin ajakan kita tersebut mendatangkan penolakan dari sasaran da’wah. Tapi itu bukan alasan untuk tidak berda’wah!
Seorang muslim tatkala menyampaikan da’wah Islam haruslah memiliki optimisme dan harapan hanya kepada Allah subhaanahu wa ta’aala. Ia harus selalu mengingati bahawa kewajipannya hanyalah menyampaikan. Adapun soal sasaran da’wahnya mahu menerima atau tidak, maka ini bukan urusan si muslim. Soal seseorang memperoleh hidayah atau tetap sesat sepenuhnya terserah pada Allah subhaanahu wa ta’aala.

“Sesungguhnya Rabbmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”
(( Surah 16, An-Nahl : Ayat 125 ))

Hal lain yang juga harus selalu diingat oleh seorang muslim yang mengajak orang lain agar mengikuti jalan Allah ta’aala ialah: “Jangan remehkan ucapan anda.” Siapa tahu, kerana melalui ucapan anda, seseorang memperoleh hidayah. Anda tidak akan pernah tahu apakah ucapan anda mendatangkan taufiq dan hidayah Allah ta’aala sebelum anda mencobanya.. ! Hayatilah sebuah kisah di bawah ini...

Seorang pelajar baru sahaja menjejakkan kaki di luar negeri untuk menyambung pelajaran. Ketika dia pertama kali tiba di London, kemampuan bertutur bahasa Inggerisnya masih belum lancar. Waktu itu ialah bulan Ramadhan. Minggu pertamanya tiba di England, dia ikut sebuah rombongan mengelilingi kota London. Apabila tiba waktu makan tengahari, bas itu berhenti di sebuah restoran dan semua peserta rombongan turun untuk makan. Termasuk pelajar muslim tersebut.

Semua peserta rombongan makan di restoran tersebut kecuali pelajar tersebut kerana dia sedang puasa. Maka ketika melihat ia tidak makan pemandu pelancong, seorang berbangsa Inggeris mendekatinya dan bertanya: “Why aren’t you eating?” (Mengapa kamu tidak makan?). Dengan bahasa Inggeris yang ‘broken’, dia pun menjawab: “I am Muslim. This is Ramadhan. I am fasting.” (Saya seorang muslim. Ini bulan Ramadhan. Saya sedang puasa)
Tiba-tiba dengan nada mengejek pemandu pelancong itu pun berkata: “Oh, rupanya anda datang dari sebuah negara muslim. Negara yang miskin sehingga kamu tidak sanggup makan...” Lalu pelajar muslim itu pun menjadi marah dan tersinggung. Tapi bagaimana caranya untuk mengungkapkan kemarahan dalam suatu bahasa yang belum dikuasai? Akhirnya dia hanya boleh berkata: “Wait, one year... I will explain to you the beauty of Islam…” (tunggulah satu tahun, nanti aku jelaskan padamu indahnya ajaran Islam). Maksudnya dia ingin diberi kesempatan belajar bahasa Inggris dahulu selama setahun, baru dia akan jelaskan secara panjang lebar apa itu sebenarnya ajaran Islam yang indah ini.
Sesudah satu tahun pelajar muslim ini pun memenuhi janjinya. Dia berjumpa pemandu pelancong itu untuk menjelaskan Islam kepadanya. Namun apa yang terjadi? Ketika mereka berjumpa antara satu sama lain, tiba-tiba pemandu pelancong orang Inggeris itu menyapa pelajar Muslim ini dengan ucapan: “Assalaamu’alaikum, brother...!”
Maka pelajar Muslim ini terkejut dan bertanya: “Anda sudah masuk Islam?”
“Ya, saya sudah masuk Islam, ” kata orang Inggeris itu.
“Laa, saya baru saja nak menjelaskan kepada anda apa itu Islam, ” kata pelajar muslim itu.
“Anda terlambat, saudaraku...” kata orang Inggeris itu.
Maka pelajar muslim itu pun bertanya: “Mengapa anda ingin memeluk Islam?”
”Saya masuk Islam sejak Anda mengatakan ‘I will explain to you the beauty of Islam’. Maka saya pun tertanya-tanya adakah memang di dalam Islam ada keindahan? Saya selama ini hanya mengetahui bahawa Islam itu beridentitikan dengan terorisme, keganasan dan segala yang hitam dan jelek.. Maka kerana saya teruja, saya pun mempelajari mengenai Islam. Dan alhamdulillah, saya mendapat hidayah dari Allah ta'aala...”

Subhanallah...! Maka, saudaraku, bersegeralah. Ajaklah teman kerja anda, tetangga anda atau barangkali saudara anda yang non-muslim ke dalam rahmat Allah ta’aala. Jangan remehkan ucapan anda. Siapa tahu hasil tuturan lisan anda, Allah ta’aala akan melimpahkan hidayah iman dan Islam kepada seseorang. Wallaahua’laam...

P/s - ana baca dari sebuah emel dan meng'edit' sedikit kandungan cerita ini..