Permata Yang Dicari

*Sila ambil kira 'quote' yang diboldkan (ditebalkan) sahaja untuk lirik di bawah.*

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini
MashaAllaah, sungguh, aku rasa tak berkuasa menahan diri bila mendengar bicaranya. Tika aku ‘mabuk’ dengan kalimah-kalimah yang keluar dari mulutnya, aku rasa seakan di awangan. Tidak sanggup rasanya bila menghadapi saat-saat perpisahan. Mahu sahaja aku menghentikan masa, agar aku sentiasa dapat bersamanya.

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu
Aku mohon sungguh-sungguh padaMu ya Allah, semoga hati-hati kami diikat dan disatukan. Jadikan hati kami tidak berbelah bahagi, saling sayang dan menyayangi.

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu
Dialah..! Permata yang baru ditemui. Dulunya kabur, kini sudah tampak jelas. Memberi sinar baru dalam hidup.

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu
Dan padaMu ya Allah, kuharap cinta yang hadir ini terus bersemi indah..

*************************

Pastinya, ramai yang tahu lirik lagu ini. Ia adalah lirik nasyid jiwang “Permata Yang Dicari” yang dinyanyikan oleh kumpulan DeHearty.

Sengaja aku meletakkan tajuk yang ‘panas’ dan sensasi agar menimbulkan kontroversi. Supaya anda semua mempunyai daya inkuiri yang tinggi. Tapi niatku bukan untuk membuat propaganda, apatah lagi gosip-gosip liar yang penuh fitnah (pada diri). Tujuanku hanya berkongsi rasa hatiku.

Rasa hati? Amboi dah pandai..

Rasa hatiku terhadap ruh-ruh baru dalam aktiviti penyeruan kepada jalanNya (also know as dakwah).

Hujung minggu lepas, (30 dan 31 Januari) aku berpeluang bersama ikhwah-ikhwah di Perlis dan mengikut program bersama mereka (inshaAllah, perkongsian pengisian program akan dikongsi jika ada permintaan).

Dan, dari program itulah, tercetusnya idea untuk entry ini. Aku lihat bagaimana kader-kader baru yang bersungguh-sungguh ingin ditarbiah pasca program berakhir. Bersemangat sekali selepas mendengar pengisian yang sangat menggugah hati mereka (Allaahu Akbar). Tak tahu bagaimana untuk kuungkapkan.

Maksimumkan potensi

Tahukah anda? Permata yang bernilai dan berkilau itu, ketika baru dilombong (sebelum proses), hanyalah ketulan-ketulan yang comot dan nampak tidak berarti.

Begitu juga manusia, jika potensi mereka digilap dan dimaksimumkan, maka terhasillah manusia yang berguna. Dalam usaha dakwah, mereka dalam proses menjadi permata-permata yang bernilai kepada ummah.

Entry ini, aku tujukan khas buat semua murobbi dan mudarris, terutama sekali murobbi teragung, Rasulullaah saw. Tidak dilupakan juga buat semua mad'u dan mutarobbi, tidak kira di mana jua antum berada, kerana antumlah yang bakal memikul beban perjuangan, membakar semangat ikhwah dan bakal ikhwah untuk terus menyalakan tekad dan menguatkan azam untuk meninggikan syiar Islam di muka bumi ini.

Sesungguhnya, butir-butir bicara kalian sangat memikat hatiku dan meruntun jiwaku ini untuk bersama di dalam gerabak dakwah yang panjang ini. Terkenang aku, ketika mula-mula menerima ‘ketukan hati’ oleh murobbiku dahulu. Aku jadi ‘mabuk’ untuk sama-sama bekerja untuk agama yang mulia ini. Begitu juga dengan mereka (ikhwah baru Perlis).

Wahai du'at, teruskan usaha meng‘gilap’ permata-permata baru untuk meneruskan kelangsungan dakwah. InshaAllaah, dari jiwa-jiwa inilah akan muncul generasi yang akan memakmurkan muka bumi ini selaras dengan landasan yang ditetapkan Allah bagi manusia. Kerana, di tangan ruh-ruh baru dakwah inilah tempat ummah bergantung. Mereka inilah pewaris, penyambung dan perantara misi perjuangan yang dimulakan ‘Al-Amin’ (gelaran Rasulullah oleh Quraisy, yang bermaksud Yang Amanah).

Dan kerana mereka dan aku punya persamaan, aku berharap agar hati-hati antara kami diikat supaya ukhuwwah yang terjalin bakal mewujudkan satu keharmonian dalam dakwah. Saling bekerjasama, bagai aur dan tebing;
Allah menciptakan batu yang luar biasa besarnya, Allah menciptakan begitu kerasnya batu, Allah menciptakan air yang mengalir dengan lembut ini. Tapi antara batu dengan air mereka bekerjasama untuk menimbulkan satu harmoni yang Allah harapkan dalam semua aktivis dakwah. Bagaimana dengan kita? Kita sama Muslim, kita sama-sama aktivis dakwah, kenapa banyak antara kita semua tidak mengambil ibrah ini? Kenapa banyak antara aktivis dakwah selalu mengatakan ini hak antum, ini hak ana, ini kewajipan antum, ini kewajipan ana. Tidak ada. Malulah kita kepada apa yang diciptakan Allah. Batu dan air ini. Tidak ada pertikaian antara mereka.

[ Quote dari filem Sang Murabbi ]

Gambar ihsan dari akh 'Arif

Semoga Allah meneguhkan hati-hati yang ikhlas keranaNya untuk terus istiqomah dan tsabat. Yaa ayyuhal ikhwah, uhibbukum fillaah!!

p/s - entry ini terpaksa di'update' kerana ada yang salah faham, lantaran tajuknya yang menimbulkan sedikit kontroversi di kalangan blogger du'at. (istilah baru ni, leh masuk Kamus Dewan tak?)

~ Gelorakan Semangat Perjuangan ~

1 Tindakbalas²: