'Iqab!

Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa Yang mereka telah usahakan.
(Surah 9, At-Taubah : Ayat 82)

Malam tadi, aku rasa tidak tenang ketika membuat assignment. Alhamdulillah, membaca Al-Qur’an dapat memberi semangat semula bagiku.

Perhatikan ayat di atas!

Adakah aku akan jadi macam tu? Menangis banyak di akhirat? Bukan menangis gembira tu.. Menangis kecewa, menangis sedih, menangis sakit dan yang berkaitan dengannya.


Banyak sungguh aku ketawa di dunia.. Dapatkah aku ketawa lagi di akhirat? (bukan ketawa terbahak-bahak)

Sedikit pengajaran buat diriku. Aku yang menaip tazkirah ini, maka sudah semestinya yang membacanya dahulu ialah diriku, dituju kepada diriku, supaya aku tidak hanya pandai berkata tapi juga aku melakukan atas apa yang kuperkatakan. (Rujuk surah 61, Ash-Shoff, ayat kedua dan ketiga)


(Mereka itu ialah): orang-orang Yang bertaubat, Yang beribadat, Yang memuji Allah, Yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), Yang rukuk, Yang sujud, Yang menyuruh berbuat kebaikan dan Yang melarang daripada kejahatan, serta Yang menjaga batas-batas hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang Yang beriman (yang bersifat demikian).
(Surah 9, At-Taubah : Ayat 112)

Murobbiku, terima kasih kerana mendenda mutarobbimu ini semalam..!

P/s – ‘iqab bermaksud denda. Tidak kena mengena dengan niqab ya. (Tak perlu ketawa kalau anda rasa entry ini menginsafkan)

4 Tindakbalas²:

arifazhari said...

sama2 kita menghayati...

[ arifazhari ]

ye yeop.. jangan bazirkan masa muda dengan perkara tak berpekdah (berfaedah)..

zahidzuhri said...

kalau ketawa itu meningkatkan iman camner?

[ zahidzuhri ]

oh, tak tau plak. ade juga ketawa meningkatkan iman kah?